Taitaja 9 -viikon Tietoliikenne-alan esittely

Viikolla 44 9. luokkalaiset kiertävät ympäri koulua tutustuen eri koulutuslinjoihin ja suorittavat Taitaja 9-kilpailuun liittyviä tehtäviä. Minä ja Riku-Petteri ilmoittauduimme vapaaehtoisiksi esittelemään tietoliikenne-alan koulutusta.

Valmistelut viikolla 43:
Ensiksi suunnittelimme, miten ja missä esittelisimme alaamme. Päätimme Riku-Petterin kanssa pitää esittelyn työsalissa. Työsalista 9. luokkalaiset näkevät hyvin kaikkia tietoliikenne-alaan liittyviä asioita.

Suoraan edessä: Kolme Antin rakentamaa elektroniikkatyötä.
Antin tekemät elektroniikkatyöt.














Antin rakentama polkupyörän takavalo, joka on osa Sulautettujen järjestelmien-kurssia.
















Ritari-ässä kytkentä, jossa ledit vilkkuvat nopeasti yhdessä järjestyksessä.
















 
Ledi-kytkentä, jossa halutessaan ledit vilkkuvat eri nopeuksilla järjestyksessä, tai vilkkuu teksti 'RAO'.





















Oikealla yläviistossa: Rikun, Samuelin ja Alexanderin valokuitu-työ.

Oikealla: Kimin, Riku-Petterin ja Antin tekemä sähkötyö.
Sähkötyö, jossa on kolme katkaisinta kolmea valaisinta kohden. Putkien sisällä kulkevat johdot on merkitty sähköteipillä.

















Oikealla alaviistossa: Samin ja Tatun tekemä sähkötyö.

Vasemmalla loput luokastamme tekee tietokone/ -verkko töitä.

Ensiksi teimme esityslistan, joka oli eräänlainen ajatuslista:

1. luokka
- Elektroniikka
 * Ohmin-laki esim. laske resistanssi.
 * Piirilevy-kytkentöjä

- Harjoitustöitä n.10 kpl
 * Pintaliitoskomponenttien juottaminen
 * Kourujen asennusta

- Tietokone-työt
 * Tietokoneiden kokoaminen
 * Windows- ja Linux-käyttöjärjestelmien asennusta

- Sähkötyöt
 * Pistorasia, valaisin ja sähkökatkaisimien asennusta
 * 3. vaihe-tekniikkaa

2. luokka
- Elektroniikka
 * Piirilevy kytkennät jatkuu (elektroninen noppa)
 * Sulautetut järjestelmät

- Tietoliikenne
 * Valokuitu

- Sähkötyöt
 * Keskus
 * Kytkimet

3. luokka
- Tietoliikenne
 * Palvelimet
 * Verkko-osoitteet

-  Sähkötyöt
 * Kertausta
 * Varmistetaan käyttöönottomittaus taidot

Riku-Petterin kanssa teimme harjoitus-esityksen opettajillemme Erjo Nojoselle ja Teemu Tuomelalle. He ehdottivat luokkien pois ottamista, koska seuraavilla luokilla voidaan työt tehdä eri järjestyksessä. Lisäksi he pyysivät mainitsemaan työharjoittelusta.

Teimme uuden ajatuslistan, jossa oli opettajien tekemät muutokset.

- Elektroniikka
 * Ohmin-laki, lasketaan jännitettä, resistanssia jne.
 * Piirilevy-kytkentöjä, samanlaisia kuin ylä-asteen elektroniikka tunneilla.
 * Sulatetut järjestelmät FlowCode-ohjemalla (sulautettuja laitteita esim. astianpesukone, jääkaappi jne.)

- Sähkötyöt
 * Opetellaan sähkötekniikkaa.

- Tietokone ja tietoliikenne
 * Tietokoneiden kokoamista.
 * Käyttöjärjestelmien ja ohjelmien asennusta.
 * Valokuitu.
 * Palvelimet ja verkko-osoitteet.

- Työharjoittelu 10 viikkoa 2. ja 3. luokalla.

- Hyödyllisiä aineita ylä-asteelta: matematiikka, fysiikka ja elektroniikka.

Sekä minä ja Riku-Petteri että toinen esitysryhmä (Juha ja Juho) esitimme uuden version äidinkielen-opettajallemme Riikka Lemmetyiselle. Riikan mielestä esitys oli hyvällä mallilla ja kehui elektroniikka-töitä.

Myöhemmin samalla viikolla olimme esittelijöiden info-tilaisuudessa, jossa Opinto-ohjaaja muistutti meitä mainitsemaan oma nimi, koulutuksen nimi (tieto- ja tietoliikenne alan perustutkinto), mihin ammattiin-valmistuu (ICT-asentaja) ja kuinka mones vuosi on tutkintoa käynnissä.

Laitoimme myös isolla taulu-tv:llä pyörimään Nojosen tekemän ICT-alan esittely videon, joka pyörii työsalissa taustalla 9. luokkalaisten kävellessä luokan ohi.

Esittelyt viikolla 44:
Keskiviikkoon mennessä olimme esitelleet koulutustamme noin 10:lle 9. luokalle. Esitykset ovat sujuneet hyvin ja jännitystä ei ole ilmentynyt. Yhdestä ryhmästä kysyttiin alan tulevaisuuden näkymiä. Totesimme Riku-Petterin kanssa tietoliikenteen lisääntyvän entisestään tulevaisuudessa, mutta työntekijöiden tarvittava määrä yrityksissä on epävarma. Taloustilanne voi muuttua kolmessa vuodessa suuntaan tai toiseen.

Jälki-arvio:
Esittelyt sujuivat todella hienosti, saimme opettajilta ja OPO:lta paljon kiitosta erilaisista esittely-tuotteista, jotka näyttävät konkreettisesti mitä tunneilla on tehty/ tehdään. Olisin toivonut 9. luokkalaisilta enemmän kysymyksiä. Esittely ei tuottanut jännitystä mutta pisimpinä päivinä meinasi ääni lähteä/ kähentyä liikaa.

Joonas Sariola
7.11.2013

1 kommentti:

  1. Teksin pystyy lukemaan vaikka ihan suoraan esittelynä. Hienosti tehty.

    VastaaPoista